Δεύτερη Διημερίδα του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ

Δεύτερη Διημερίδα του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η Διημερίδα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ) με θέμα «Εκπαιδευτικές Ανισότητες, Κοινωνική Παθογένεια & Σχολικές Κοινότητες: Εμπειρικά δεδομένα και σενάρια εκπαιδευτικής πολιτικής»» που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος «Δράσεις ευαισθητοποίησης και επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών». Η διημερίδα έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο Novus Hotel στην Αθήνα το διήμερο 13-14 Μαρτίου 2015  με τη συμμετοχή Ελλήνων και ξένων εμπειρογνωμόνων καθώς και εν ενεργεία δημόσιων και ιδιωτικών εκπαιδευτικών  από όλη την Ελλάδα, οι οποίοι μετείχαν στα σεμινάρια ενδοσχολικής επιμόρφωσης που πραγματοποιεί το ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας.

Η πρώτη ημέρα της διημερίδας ξεκίνησε με τις εισαγωγικές παρεμβάσεις των κκ. Μιχάλη Κουρουτού  (Διευθύνοντα Σύμβουλου ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ), Χρήστου Γούλα (Διευθυντή ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ) και Νίκου Μουζέλη (Πρόεδρου Επιστημονικής Επιτροπής ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ), οι οποίοι εξέθεσαν τους προβληματισμούς τους για την αυξανόμενη εμφάνιση φαινομένων κοινωνικής παθογένειας εντός του σχολικού βίου στα πλαίσια της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα. Επίσης εκτενής αναφορά πραγματοποιήθηκε στα φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού και παραβατικότητας εντός του εκπαιδευτικού συστήματος, ενώ αναλύθηκε και ο ρόλος που δύνανται να διαδραματίσουν οι κοινωνικοί εταίροι για την πρόληψη και αντιμετώπιση των ως άνω φαινομένων. Επακολούθως, ο κ. Γεώργιος Μπουγελέκας, εκπροσωπώντας τον Αν. Υπουργό Παιδείας κ. Κουράκη, ανέπτυξε την προβληματική του για το ρόλο της εκπαίδευσης εν καιρώ κρίσης καθώς και για τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των κοινωνικών ανισοτήτων στην ελληνική εκπαίδευση.

 

Στη συνέχεια και με την έναρξη της πρώτης συνεδρίας, ο Δρ. Γεώργιος Βούτσινος (Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος) παρουσίασε λεπτομερώς την μέχρι τούδε πορεία του Προγράμματος ενδοσχολικών επιμορφώσεων του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ, ενώ εστίασε στον ρόλο των εκπαιδευτικών αναφορικά με τη διαχείριση θεμάτων που αφορούν σε ζητήματα εκπαιδευτικών ανισοτήτων και ενδοσχολικής παραβατικότητας. Ακολούθως, η κα  Odile Cobacho (Ακόλουθος εκπαιδευτικής συνεργασίας της Πρεσβείας της Γαλλίας στην Ελλάδα & εκπρόσωπος του Γαλλικού Ινστιτούτου) στην πολύ ενδιαφέρουσα εισήγηση της ανέλυσε το σύνολο των πτυχών της πολύχρονής συνεργασίας σε εκπαιδευτικό επίπεδο μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας. Εν συνεχεία, ο κ. Manuel de Lima, (Επιθεωρητής Σύμβουλος της Πρυτάνεως της Ακαδημίας Creteig, Υπεύθυνος του Τμήματος Ευρωπαϊκών και Διεθνών Σχέσεων και Συνεργασιών), παρουσίασε διεξοδικά το Γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα και τον τρόπο διοίκησης του, επικεντρώνοντας την εισήγηση του στις ομοιότητες, αλλά και τις διαφορές  μεταξύ του τρόπου διοίκησης του Γαλλικού και του Ελληνικού συστήματος εκπαίδευσης. Στην ακροτελεύτια εισήγηση της πρώτης συνεδρίας η κα  Barbara Cordeau, εκπροσωπώντας την Ακαδημία Creteig, παρουσίασε στο κοινό της διημερίδας τον τρόπο λειτουργίας μιας από τις μεγαλύτερες Ακαδημίες της Γαλλίας, εστιάζοντας στη σημασία των διεθνών συνεργασιών και της διακρατικής ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και ερευνητικούς φορείς των χωρών της Ε.Ε.

Κατά την δεύτερη συνεδρία της ημέρας την οποία συντόνισε ο κ. Μανώλης Κουτούζης (Αν. Καθηγητής ΕΑΠ, Υπεύθυνος Τομέα Υλοποίησης Προγραμμάτων και Ερευνών ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ), αναλύθηκαν διεξοδικά τόσο τα αίτια, όσο και οι τρόποι αντιμετώπισης των εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Πιο συγκεκριμένα ο κ. M. Jean-Marc Sefraty (Υπεύθυνος για τις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ)) παρουσίασε την καινοτόμα Γαλλική πολιτική των Ενισχυμένων Δικτύων Σχολικής Προτεραιότητας, ενώ ανέλυσε και το σύνολο των μέτρων της Γαλλικής Πολιτείας για την αντιμετώπιση φαινομένων σχολικής βίας και παραβατικότητας, αλλά και για την άμβλυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Εν συνεχεία, ο κ.  Nίκος Φωτόπουλος, (Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Επιστημονικός Συνεργάτης ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ), παρουσίασε την προβληματική του για το ρόλο που οφείλει να διαδραματίζει η εκπαιδευτική πολιτική σε συνθήκες ακραίας οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Κλείνοντας τη δεύτερη συνεδρία ο κ. Κώστας Θεριανός (Δρ. επιστημών της Αγωγής) παρουσίασε τον ρόλο που δύναται να διαδραματίσει η μεθοδολογία των ενδοσχολικών επιμορφώσεων εκπαιδευτικών ως μέσο άμβλυνσης των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

 

Στην τρίτη και τελευταία συνεδρία της πρώτης ημέρας την οποία συντόνισε ο κ. Γεώργιος Χριστόπουλος (Υ.Δ. Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης), η κα Ντόνα Παπαστυλιανού (Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών) παρουσίασε τα αποτελέσματα έρευνας η οποία αφορούσε στην αποτελεσματικότητα παρεμβάσεων επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, αλλά και στην αναγκαιότητα για την υλοποίηση παρόμοιων εγχειρημάτων στο άμεσο μέλλον Τέλος ο κ. M. Jean-François Fouques (Υπεύθυνος της Ακαδημίας Creteig για την καταπολέμηση της σχολικής αποτυχίας),κλείνοντας τις εργασίες της πρώτης ημέρας τόνισε τη σημασία του ρόλου των Διευθυντών των σχολικών μονάδων, αναφορικά με το σχολικό κλίμα και τις δράσεις πρόληψης της σχολικής βίας και της ενδοσχολικής παραβατικότητας.

 

Οι εργασίες της διημερίδας ολοκληρώθηκαν με τη διεξαγωγή  το Σάββατο 14 Μαρτίου Στρογγυλής Τράπεζας την οποία συντόνισε ο κ. Νίκος Φωτόπουλος (Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Επιστημονικός Συνεργάτης ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ) και στην οποία μετείχαν οι κκ. M. Jean-François Fouques (Υπεύθυνος της Ακαδημίας Creteig για την καταπολέμηση της σχολικής αποτυχίας), Γεώργιος Νικολαΐδης (ψυχίατρος, Διευθυντής Δ/νσης Ψυχικής Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού) M. Alain Pothet (Επιθεωρητής, Υπεύθυνος για τις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας) και Ντόνα Παπαστυλιανου (Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Αθηνών).  Κατά  τη διάρκεια της Στρογγυλής Τράπεζας τις σύντομες τοποθετήσεις των εμπειρογνωμόνων ακολούθησε πλήθος ερωτήσεων από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, ενώ η ενδιαφέρουσα συζήτηση που επακολούθησε αφορούσε στα ζητήματα της καταπολέμησης της σχολικής αποτυχίας, της πρόληψης και αντιμετώπισης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού, του ρόλου του εκπαιδευτικού κατά την αντιμετώπιση ενδοσχολικών φαινομένων κοινωνικής παθογένειας, αλλά και προτάσεις εκπαιδευτικής πολιτικής για την άμβλυνση των διαρκώς αυξανόμενων εκπαιδευτικών ανισοτήτων στη χώρα μας.